Методичні рекомендації


Методичні рекомендації щодо проведення Першого уроку у 2018-2019 навчальному році

Відповідно листа Міністерства освіти і науки України №1/11-8466 від 09.08.2018 року тему Першого уроку у 2018-2019 навчальному році педагоги обирають самостійно, вчитель може провести Перший урок за власним сценарієм. Бажано, щоб тема Першого уроку вміщала в собі орієнтири, які спрямують дітей у подальшому житті, допоможуть сформувати активну громадянську позицію та патріотичні почуття.

Для початкових — 1-4-х класів, доречними стануть такі теми: «Діти об’єднують Україну»,«Рідний край».

При підготовці скористайтеся сайтом розважально-пізнавального телеканалу для сімей з дітьми дошкільного та шкільного віку ПЛЮСПЛЮС, а саме розробленими мультфільми для учнів 1-4 класів, які можуть бути використані при проведенні Першого уроку або під час навчання в закладах загальної середньої освіти.

Корисним буде навчальний, мотивуючий і розважальний проект для дітей, вчителів та батьків «Світ чекає на відкриття» https://plus-plus.tv/svit, а також проект «Це - наше, і це – твоє», де яскраві та зрозумілі розповіді про геніальні винаходи, природні багацтва, блискучі ідеї, що прославляють нашу країну на весь світ https://plus-plus.tv/nashe. Відеоматеріали доступні для скачування до кінця жовтня, в режимі онлайн знаходитимуться постійно.

Учням 5-9-х класів можна запропонувати більш серйозні теми, що стосується важливих громадянських, екологічних чи інтеграційних процесів, наприклад: «Українці співтворці Європейської культури», «Україно, тобі є що сказати світові», «Екологічна культура та збалансований розвиток суспільства», «Повага до європейських цінностей», «Цінності сучасного світу».

Для 10-11-х класів корисними будуть обговорення на теми: «Україна в контексті Європейської культурної спадщини», «Роль молодих в демократичних перетвореннях», «Етнічна палітра України».

Обираючи ту чи іншу тему, вчителі повинні орієнтуватись на вік школяра й враховувати актуальність проблематики. Доречним буде звернути увагу на місцевий матеріал, історію села, школи, досягнення відомих українців, успішних земляків та випускників школи тощо. Ефективність першого уроку залежить не тільки від взаємодії учнів з учителем, а і взаємодії з батьками та місцевою громадою.

Форми проведення уроку можуть бути різними: урок-роздуми, урок-подорож, урок-екскурсія, урок-дискусія, і т.п. Доцільно буде використати матеріали розміщені на сайті . Важливо, щоб перший урок пройшов урочисто, з яскравими та цікавими моментами, запам’ятався учням надовго, сприяв згуртуванню колективу.

Багато готових розроблених конспектів уроків, які можна взяти за основу при підготовці до Першого уроку розміщені на сайті Ерудит.нет. Режим доступу: https://erudyt.net/category/vixovni-zaxodi/konspekti-do-1-veresnya

Можна розпочати на першому уроці соціальний, екологічний, патріотичний або інші проекти. На першому уроці можна написати собі листа-мрію, листа-обіцянку, а на останньому уроці навчального року прочитати і підбити підсумки року.

А можна створити спільну карту-мрію «Я і мій класний клас». Для цього необхідно чітко сформулювати цілі, які хочете досягти і загадати їх. Підібрати фотографії та картинки, які максимально наближені до реальних образів. Їх можна взяти з просторів всесвітньої павутини але краще використати творчість, намалювати мету, або її написати. Єдина пересторога для вчителів, не тисніть на дітей, хай це будуть може і не зовсім досконалі, але щирі дитячі мрії.

Начальник відділу освіти І.С.Козлова


Ведення класного журналу (Пам’ятка для словесника)

Зразки заповнення класного журналу (для словесників)

(Подані рекомендації і зразки заповнення сторінок журналу розроблено на основі наказу МОН України від 03.06.2008 р. № 496, «Інструктивно-методичних рекомендацій щодо вивчення у загальноосвітніх навчальних закладах предметів інваріантної складової навчального плану у 2010/2011 навчальному році» (лист МОН України від 21.08.2010 р. № 1/9-580), методичних рекомендацій щодо вивчення української мови та літератури у 2013/2014 навчальному році, листа МОН України «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2013/2014 навчального року» від 20.05.2013 р. № 1/9-349)

Загальні зауваги

1.Записи в журналі ведуться державною мовою.

2.Записи проводяться чорнилом одного (чорного або синього) кольору, чітко й охайно.

3.На сторінках журналу не допускаються будь-які виправлення. У разі помилкового або неправильного запису поряд робиться правильний, який засвідчується підписом керівника навчального закладу та скріплюється печаткою.

4.Дата проведення заняття записується дробом, чисельник якого є датою, а знаменник – місяцем поточного року. Наприклад, 04/09 означає, що заняття про- ведено 4-го вересня.

5.У разі проведення здвоєних уроків (у тому числі семінарських занять) дату і тему кожного уроку записують окремо.

6.Усі записи щодо оцінювання різних видів діяльності та контролю роблять у формі називного відмінка: «Зошит», «Діалог», «Усний твір» тощо.

7.Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється за 12-бальною системою, і його результати позначаються цифрами від 1 до 12.

8.У графі «Зміст уроку» відповідно до календарного планування1 стисло записують тему уроку, контрольної роботи тощо.

9.У графі «Завдання додому» стисло записують його зміст, параграфи (сторінки) підручника, номери завдань, вправ тощо.

10.Додатковий запис щодо теми на сторінці оцінювання над датами не робиться.

Оцінювання навчальних досягнень

1.Поточна оцінка виставляється до класного журналу в колонку з надписом, що засвідчує дату проведення заняття, коли здійснювалося оцінювання.

2.Тематична оцінка виставляється до журналу в колонку з надписом «Тематична» без дати. При виставленні тематичної оцінки враховуються всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми. При цьому проведення окремої тематичної атестації при здійсненні відповідного оцінювання не передбачається.

3.Якщо учень був відсутній на уроках протягом вивчення теми, не виконав вимог навчальної програми, у колонку з надписом «Тематична» виставляється «н/а» (неатестований).

4.Тематична оцінка коригуванню не підлягає.

5.Семестрова оцінка виставляється без дати до класного журналу в колонку з надписом «І семестр», «ІІ семестр». Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок. При цьому мають ураховуватися динаміка осо- бистих навчальних досягнень учня з предмета протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність змісту тощо.

6.Якщо учень був відсутній на уроках протягом семестру, не виконав вимог навчальної програми, у колонку з надписом «Семестрова» виставляється «н/а» (неатестований).

7.Семестрова оцінка може підлягати коригуванню. Скоригована семестрова оцінка виставляється без дати в колонку з надписом «Скоригована» поруч із колонкою «І семестр» чи «ІІ семестр». Колонки для виставлення скоригованих оцінок відводять навіть за відсутності учнів, які виявили бажання коригувати їх. Якщо учневі не вдалося підвищити результати, запис у колонку «Скориго- вана» не робиться.

8.Річна оцінка виставляється до журналу в колонку з надписом «Річна» без зазначення дати не раніше ніж через три дні після виставлення оцінки за ІІ се- местр.

9.Річне оцінювання здійснюється на основі семестрових або скоригованих семестрових оцінок. У разі коригування учнями оцінки за ІІ семестр річна оцінка виставляється їм не пізніше 10 червня поточного року.

10.У випадку неатестації учня за підсумками двох семестрів у колонку «Річна» робиться запис «н/а» (неатестований).

11.Річна оцінка коригуванню не підлягає.

12.Виставлення оцінки з державної підсумкової атестації здійснюється в колонку з надписом «ДПА» без зазначення дати.

13.За бажанням випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти як державна підсумкова атестація можуть бути зараховані результати зовнішнього незалежного оцінювання, про що видається відповідний наказ керівника навчального закладу. У такому випадку результати ЗНО з конкретного предмета виставляють до журналу в колонку з надписом «ДПА».

14.Учням, які не пройшли державної підсумкової атестації, в колонку з надписом«ДПА» робиться запис «н/а» (неатестований).

15.Випускникам, яких звільнено від проходження державної підсумкової атестації, робиться запис «зв» (звільнений).

16.Учням, яким оцінка з державної підсумкової атестації переглядалася апеля ційною комісією, за її результатами виставляється оцінка в колонку з надписом«Апеляційна» без дати.

17.Оцінки за навчальну практику та навчальні екскурсії виставляють у журнал окремим рядком і можуть ураховувати під час виставлення річних оцінок з відповідних предметів.

Особливості заповнення сторінок класного журналу з української мови та літератури

1.При оцінюванні кожного з видів мовленнєвої діяльності оцінки виставляються і враховуються як поточні.

2.Індивідуально оцінюються: говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос. Для цих видів діяльності окремого уроку не відводять. У І семестрі пропонується провести оцінювання двох видів мовленнєвої діяльності (усного твору і діалогу), результати виставити в колонку без дати з відповідними надписами «Усний твір» та «Діалог» і врахувати ці оцінки в найближчу тематичну. У ІІ семестрі провести оцінювання усного переказу і читання вголос. Оцінки виставити і врахувати так само.

3.Повторно наприкінці семестру проводити оцінювання всіх видів мовленнєвої діяльності і виводити оцінки в журналі не потрібно.

4.У 10–11-х класах контрольна перевірка читання вголос не проводиться.

5.Записи «Контрольний переказ», «Контрольний твір», «Контрольний диктант», «Контрольне читання мовчки», «Контрольне аудіювання» роблять тільки у графі «Зміст уроку», крім випадків, коли контрольне аудіювання або читання мовчки проводять на одному уроці з контрольним диктантом або контрольною роботою з мовної теми (тестуванням). У цьому разі оцінка за контрольну роботу чи диктант виставляється в колонку під датою проведення уроку, а в сусідній колонці без дати з надписом «Контрольне читання мовчки» або «Контрольне аудіювання» ставиться оцінка за цей вид діяльності.

6.Коли контрольний твір або переказ проводять на спареному уроці, то оцінку за цю роботу виставляють у другій колонці з датою.

Пор.

№ Число та місяць Прізвище та ім’я учня 14/10 14/10 Дата Зміст уроку

1 Галуненко Тарас 8

14/10 Контрольний письмовий твір

2 Іваненко Сергій 11

14/10 Контрольний письмовий твір

3 Хомич Аліна 10 7..

Ведення зошитів з української мови та літератури оцінюється щомісяця протягом семестру і вважається поточною оцінкою до найближчої тематичної. Її виставляють у колонку без дати з надписом «Зошит» після останнього уроку поточного місяця за винятком травня, коли оцінка за зошит має передувати останній у навчальному році тематичній оцінці.

8.Оцінки за вивчені напам’ять твори виставляють у колонку без дати з надписом «Напам’ять» поряд з колонкою того уроку, на якому вони вивчалися. Пор.

№ Число та місяцьПрізвище та ім’я учня 18/11 Напам’ять Дата Зміст уроку

1 Гримальченко Вікторія 12

18/11 Тарас Шевченко.«Садок вишневий коло хати…»

2 Проскуренко Інна 109

3 Семенів Галина 8

Зразки заповнення сторінок класних журналів розроблено на основі календарного планування уроків української мови та літератури для 5–11-х класів на 2016/2017 навчальний рік, розміщеного на сайті журналу «Дивослово».



/Files/images/logotipi/pu_2017-2018_.jpgОрієнтовні теми для проведення Першого уроку у 2017/2018 навчальному році
1-4 класи

«Україна на карті Європи»

«Ми – діти європейської родини»

«Ми – діти Європи»

«Добре тому жити – хто вміє дружити»

«Моя Україно! Ти мати єдина на всі покоління й віки…»

5-9 класи

«Я – громадянин України – європейської країни»

«Україна – Європа: історичний і культурний діалог»

«Європейське майбутнє України»

«Чи знаєш ти Європу? Допоможи Європі дізнатися про тебе!»

«Україна в сім'ї європейських народів»

«Поважаю європейські цінності – будую сучасну Україну!»

«Європеєць – в Україні, Українець – в Європі»

«Під синьо-жовтими прапорами України та Євросоюзу»

«Історія Нескорених: наші земляки – учасники Революції Гідності»

«Герої Небесної Сотні на захисті європейських цінностей»

10-11 класи

«Ми будуємо Україну – європейську демократичну країну»

«Віктор Чміленко – Герой України, наш земляк, який захищав європейський вибір українців»

«Європейські цінності – основа демократичної України»

«Європа – цивілізаційний вибір України»

«Моя країна у співдружності європейських народів»

«Демократичний розвиток та зміцнення партнерства Україна-ЄС: очима молоді»

«Український вимір – європейські цінності»

«Я бачив сон. Я бачив Україну. Через століття погляд мій сягнув»

«Європейське майбутнє України – гарантія збереження і захисту національної ідентичності»

«Внесок наших земляків у формування європейського гуманітарного простору (О.Бочковський, В.Винниченко, Д.Чижевський, Я.Славутич, Є.Маланюк)»

«Уродженка Бобринеччини Наталя Яковенко – голова Товариства дослідників Центрально-Східної Європи»

«Історія Нескорених: наші земляки – учасники Революції Гідності»



/Files/images/logotipi/Rysunok1-2.png" Поважаю європейські цінності – будую сучасну Україну"

Методичні рекомендації для проведення Першого уроку в 2017/2018 навчальному році / укладачі: Ю.В.Міцай, С.М.Пляка, О.П.Третяк. – Кропивницький : КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2017. – 156 с.

Кiлькiсть переглядiв: 446