Світова література


Урок світової літератури в 7 класі за темою :" Широка панорама життя середньовічної Англії в романі В.Скотта «Айвенго". Автор: Гавриш Т.В.

Мета: - звернути увагу учнів на панорамність зображення англійської дійсності у творі;

- закріпити вивчене про історичний роман, розвивати вміння узагальнювати матеріал, аргументувати відповіді, виховувати прагнення осмислити історичний досвід;

- розвивати навики самостійного набуття знань, вміння використовувати комп’ютерні технології для представлення своїх досліджень.

Обладнання: тексти роману «Айвенго», комп’ютерні презентації «Замки середньовіччя », «Лицарство», «Одяг середніх віків», картки з тестовими завданнями, зображення предметів «Музея речей», картки «Конфлікти епохи», «Замки середньовіччя», «Мода ХІІ ст.», «Звичаї та традиції», «Соціальні прошарки»- вони закриті, в ході уроку поступово відкриваються.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Вчитель. Ми кілька уроків тому почали знайомство з творчістю видатного англійського письменника Вальтера Скотта.

- Що вам із почутого запам’яталось?

- Який вплив на нього справила історія Шотландії, шотландський колорит?

- Який жанр він започаткував і чому саме цей?

- Дайте визначення історичного роману.

Вчитель. На попередніх уроках ми з вами познайомилися зі змістом роману. За допомогою тестів, я визначу, на скільки ви орієнтуєтесь у тексті твору.

Тест на знання змісту тексу

ІІ.Оголошення теми уроку.

- Які слова не зрозумілі?

Панорама – вид на місцевість, що відкривається з високо розташованого місця; великий, широкий простір, що його можна оглядати з певної відстані.

Вчитель. Дійсно, ми будемо оглядати широке зображення епохи середньовіччя з певної відстані, тому що нас і героїв твору віддаляє великий часовий проміжок.

Над твором ми будемо працювати ще кілька уроків, будемо розглядати його під різними кутами, але сьогодні головне завдання нашого уроку таке: з’ясувати, чи можна роман «Айвенго» назвати панорамою життя середньовічної Англії?

ІІІ. Формування нових знань і способів дії

Вчитель: Давайте звернемося до тексту роману «Айвенго».

- Чим розпочинається наш роман? (Екскурс в історію Англії)

- Про що ми знього дізнаємося?

- З якими героями ми зустрічаємось на початку твору?

- На що ви звернули увагу?

Висновок 1: Отже, вже з самого початку роману ми побачили наявність кількох конфліктів.

І конфлікт - національний. В романі В. Скотта відображено основний конфлікт цієї епохи: боротьба англосаксів проти норманів.

ІІ конфлікт – соціальний. (Закріпачені селяни – феодали.)

ІІІ конфлікт- політичний. Боротьба між принцом Джоном і королем і за владу.

Вчитель. - Куди далі переносяться події роману?

- Що уявляв замок в Середні віки?

(Группа учнів-архітекторів представляєпрезентацію «Замки середньовіччя»).

Висновок 2: Роман дає уявлення про архітектуру Англії ХІІ століття

- Хто такий Седрік Сакс?

- Використовуючи метод гронування, дайте коротку характеристику цього персонажу.

- В замку Седрика неочікувані гості – пріор Еймер та Бріан де Буальгільбер. Як їх приймає хазяїн, чим пригощає?

- Входить леді Ровена, що робить Седрик Сакс? Як зустрічають жінку?

Висновок 3: У романі зображено середньовічні звичаї та традиції.

- Яка була на вигляд леді Ровена? Зверніть увагу на її одяг.

- Які ще описи одягу ви знайшли? Зачитайте їх.

(Група учнів- модельєрів представляють презентацію «Середньовічний одяг»)

Висновок 4: Зі сторінок роману ми дізнаємося про модні тенденції Англії ХІІ століття.

Вчитель. -Як реагують гості-нормани на прихід гостя?

- Хто ж є Пілігрим? (Прочанин)

- Чому він скриває своє обличчя?

- Яку послугу пілігрим зробив єврею?

- Як віддячив Ісак йому?

- Які релігійні суперечності висвітлює автор?

Вчитель. Ми бачимо зображення ще одного конфлікту.

ІV конфлікт – релігійний. (Вальтер Скотт по­казав зневагу християн-європейців до єврейського народу, до юдейської віри, до мусу­льман. У висвітленні цих конфліктів автор виступає як гуманіст, утверджуючи право кожного народу й кожної віри на існування.)

Вчитель. Що об’єднує присутніх ?(Всі гості їдуть на лицарський турнір.)

-Описуючи рицарські турніри (VІІ гл), чи тільки історично-описову мету переслідує автор?

Поринемо у світ рицарських турнірів.

- Хто ж такі лицарі?

(Група учнів - істориків представляє презентацію «Лицарі»)

-Скільки днів проводився турнір?

Перший день.

Поясніть причини цього двобою. Яким був його результат? Прокоментуйте.

Другий день.

Колективне змагання.

- Як ушановували Прекрасну даму під час турніру?

- Зявляється -Чорний Лицар. Який він на вигляд?

Третій день Змагання лучників. Для кого влаштовувався 3 день турніру? З якою метою?

- Хто такий Локслі?

- Які події відбуваються далі?

- Що ви дізналися про життя лісової вольниці? (ХХХІІ)

- Яку новину приніс де Брасі принцу Джону? (Річард в Англії)

Висновок 5: Роман дає чітке уявлення про таке явище як лицарство, лицарські турніри.

Вчитель. У романі представлені також різні соціальні прошарки того часу. За допомогою гри «Встанови відповідність», ми їх повторимо. (Вища королівська верхівка — принц Джон, Річард I; лицарі — Айвенго, Bpiaн де Буагильбер, Mopic де Бpaci, Фрон де Беф та ін; духовенство — пpiop Еймер, монахи з різних абатств; англосаксонські феодали — Седрік, Аттельстан, леді Ровена та ін.; селяни - Гурт, Вамба та ін.; городяни; вільні йомени) Висновок 6: У романі представлено різні соціальні прошарки. Фактично тут представле­на вся Англія ХІІ ст.

Вчитель. В нас залишилося ще одне завдання. Ми маємо відвідати наш «Музей речей». Ви бачите зображення предметів. Вам необхідно коротенько розповісти – кому вони належать, які історії з ними пов’язані. (Біла рукавичка, скринька з коштовностями, золотий ріг, лавровий вінок)

ІV Підсумкова бесіда.

Вчитель: Полгляньте на дошку – всі картки розкрито.

- Назвіть основні конфлікти епохи відображені у творі?(Національний: сакси-нормани, ставлення до євреїв норманів; політичн: Річард – принц Джон; соціальний закріпачені селяни – феодали).

- Які традиції та звичаї епохи знайшли відображення в романі «Айвенго»? (Лицарські турніри, королівські прийоми, укладання шлюбів з політичних причин, союз між церквою та владою тощо.)

- Які ще засоби допомагають створити історичний колорит в романі? (За допомогою лексичних засобів: архаїзмів, історизмів; детальних описів вбрання, помешкання героїв, їх побут, звичаїв, традицій).

Вчитель.Зробіть висновки, щодо нашого проблемного завдання.

1. Широко представлені події середньовіччя (хрестові походи, лицарські турніри, політичні протистояння саксів і норманів);

2. У творі відображено конфліктні ситуації середньовічної Англії (Політичні, соціальні, національні);

3. Широка панорама населення , в романі представлені всі соціальні прошарки.

4. В романі знайшли відображення традиції та звичаї епохи.

Отже, ми довели, що роман В.Скотта «Айвенго» можна назвати широкою панорамою життя середньовічної Англії .

- Які історичні уроки ми можемо взяти?

- Чого роман вчить?

- Навіщо його читати?

V. Домашнє завдання. Дібрати цитати до характеристики образу Айвенго-лицаря; намалювати за бажанням малюнки до твору.

Кiлькiсть переглядiв: 543